Adults/Dorośli Speaking/Mówienie Szpatułki Teenagers

Opis obrazka

Sierpień 26, 2019

author:

Opis obrazka

Dzień dobry!

Dzisiejszy, obiecany już jakiś czas temu, post będzie dotyczył opisu ilustracji. Znajdziecie tu pomysły dla uczniów szkoły podstawowej, jak i średniej. Prawdopodobnie nieraz będziecie się zastanawiać „Takie dziecinne ćwiczenie w klasie maturalnej?”. Wypróbowane niejednokrotnie, zawsze dobrze przyjęte 🙂

Do wszystkich przedstawionych pomysłów potrzebujemy najważniejszej pomocy – zestaw zdjęć, które będziemy opisywać. Przygotowałam bardzo duży zestaw do pobrania za darmo, ale o tym poczytacie na końcu wpisu. Teraz przedstawię Wam kilka moich pomysłów.

 

 

 

Wieża z kubków, to zabawa, którą bardzo często wykorzystuje z dziećmi. Raz odważyłam się wykorzystać ją właśnie do opisywania obrazków w grupie maturalnej i spodobało im się na tyle, że zabawę powtarzaliśmy kilkakrotnie w ciągu roku szkolnego. Do tego typu ćwiczenia możecie użyć dowolnych fotografii pod warunkiem, że będą dość sztywne (albo zalaminowane, albo wydrukowane na papierze technicznym). Potrzebne będą również papierowe kubeczki. Uczniowie kładą kubek na środek, następnie losują zdjęcie i je opisują. Po zakończeniu opisywania jeden uczeń kładzie kartę na kubek oraz kolejny kubek itd. itd.

Nie zrobilam zdjęć wieży z obrazków, ale tu przykłady aż dwóch wież z innymi kartami. Jeśli podzielicie uczniów na kilka drużyn będą starać się wygrać grę poprzez ułożenie większej liczby kart. Więcej kart = więcej mówienia. Można wprowadzić zasadę, że opis obrazka będzie zaliczony tylko jeśli drużyna powie o nim co najmniej 10 zdań.

 

To drugi taki zestaw obrazków jaki przygotowałam do tej pory. Pierwszy trafił w ręce uczestników ubiegłorocznego szkolenia. Zadaniem uczniów jest opisania obrazka i użycie wszystkich podanych słów w odpowiedniej formie. Dajcie dwóm osobom ten sam obrazek do opisania, a zobaczycie jak różne będą te opisy 🙂

 

Te same ilustracje możecie użyć w nieco innej formie. Teraz zadaniem uczniów będzie opisać zdjęcia, ale w swoich opisach nie mogą używać podanych słów. Czasami będą musieli mocno kombinować.

Przez całe wakacje pracowałam z grupą przyszłych maturzystów. Miałam przygotowane takie małe ilustracje (kilka dni dodałam trochę więcej). Na każdej stronie A4 jest aż 8 obrazków. Przedstawię Wam mój pomysł na nie. Karty zalaminowałam i wycięłam każdy obrazek, które następnie przykleiłam taśmą dwustronną do drewnianych szpatułek laryngologicznych. Następnie, wszystkie patyczki wkładamy do dużego kubka lub słoika. Na początku każdych zajęć jedna lub dwie osoby (w zależności od czasu jakim dysponujecie oraz liczebności grupy) losują obrazek i go opisują. Po usłyszeniu opisu obrazka reszta uczniów musi zadać kilka pytań tej osobie. Pytania mają dotyczyć bezpośrednio obrazka, jak i głównego tematu i osobistych doświadczeń.

Wszystkie te obrazki, zarówno duże jak i małe, mogą służyć do tworzenia w parach lub grupach banku słownictwa, które pomogą w przyszłości opisywać obrazki i odpowiadać na pytania dotyczące podobnej tematyki. Osobiście wolę się skupić na jednym temacie i dopiero pózniej przechodzić do kolejnych działów.  Mamy np. kilka obrazków związanych ze sportem, z pracą, szkołą itp. Każda grupa otrzymuje jeden taki obrazek np. inne zdjęcie klasy i szuka słów z nim związanych. Pózniej porównujemy, zawsze znajdzie się ochotnik, który zbierze wszystkie słowa i opracuje je np. w Quizlecie. Zachęcajcie uczniów do wypisywania nie tylko rzeczowników, które chyba najszybciej przychodzą do głowy, ale także innych części mowy.

Jestem pewna, że część z Was pamięta moje szpatułki ze zwrotami, które opisywałam przy okazji tematu udzielania rad (click). Nadal można je pobierać z tamtego wątku. Wyglądały one tak:

Patyczki skończyły już dwa lata, a ja nadal z nich korzystam i są w super stanie. Uczniowie bardzo lubią całą ideę tych szpatułek. Postanowiłam wykorzystać ten fakt i stworzyć podobne, tylko ze zwrotami do opisu obrazka. Mam nadzieję, że nie dostaniecie oczopląsu 😀 Jakiś zwrot na pewno się powtarza, ale to nic nie szkodzi 🙂

Co robimy z patyczkami? Każdy uczeń dostaje jeden patyczek. Wyświetlam zdjęcie na tablicy lub kładę na stole (jeśli mam małą grupę i każdy może je zobaczyć). Ja również mam patyczek i zaczynam zabawę (najlepszą instrukcją jest pokazanie jak to się robi). Opisuję obrazek jednym zdaniem wykorzystując zwrot z patyczka. Następnie podaje patyczek osobie siedzącej po mojej lewej stronie. Osoba ta musi dodać kolejne zdanie z wyrażeniem z patyczka, którego otrzymał/a pierwotnie. Gdy wszyscy powiedzą swoje zdanie zmieniamy obrazek i używamy drugi raz tych samych patyczków, ale każdy ma inny zwrot otrzymany od kogoś innego.

Inna wersja, bardziej zabawowa i przypominająca bingo. Świetnie sprawdza się w małych grupach. Uczniowie otrzymują po 3,4 lub 5 patyczków. Pokazuje obrazek. Jeśli ktoś chce zacząć (a chcą wszyscy) musi podnieść patyczek do góry i powiedzieć zdanie z wyrażeniem. Zadaniem uczniów jest jak najszybciej pozbycie się = wykorzystanie wszystkich patyczków. Zwrot musi być wykorzystany poprawnie i musi grać z całością. Dziwnie zacząć opis od np. „It might suggest…”, wtedy przerywam i ta osoba musi czekać na inną chwilę, aby poprawnie wykorzystać ten zwrot lub użyć innego. Jeśli ktoś zaczął mówić, kończy i inni nie mogą mu przerywać. Bardzo emocjonująca zabawa 🙂

 

Wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony  https://pixabay.com/pl/ .

Co sądzicie o moich pomysłach? Wykorzystacie je? Chcielibyście pobrać wszystkie te karty? No pewnie! Są do pobrania poniżej. Nie udostępniam ich w zamian za lajka, czy komentarz, ale czasem jest mi przykro, gdy widzę tysiąc pobrań i 3 komentarze. Będę więc wdzięczna jeśli napiszecie co spodobało Wam się najbardziej, z czego korzystacie lub podzielicie się swoim pomysłem.

Pobierz “PicturesWordsL.pdf” PicturesWordsL.pdf – Pobrano 2402 razy – 20 MB

Pobierz “PicturesWordsM.pdf” PicturesWordsM.pdf – Pobrano 1722 razy – 20 MB

Pobierz “SmallPictures.pdf” SmallPictures.pdf – Pobrano 1437 razy – 9 MB

Pobierz “JustPicsL.pdf” JustPicsL.pdf – Pobrano 1724 razy – 54 MB

Pobierz “JustPicsM.pdf” JustPicsM.pdf – Pobrano 1863 razy – 53 MB

Pobierz “PicturesSz.pdf” PicturesSz.pdf – Pobrano 1337 razy – 2 MB

55 Comments
  1. Krystyna

    Wszystkie Twoje materiały są rewelacyjne! Dziękuję!

  2. Ewelina

    Kawał dobrej roboty z obrazkami i świetne pomysły na ich użycie :) chętnie wykorzystam je podczas zajęć :)

  3. Katarzyna

    Strasznie cię nie lubię. Po pierwsze dlatego, że zżera mnie zazdrość, że to nie ja wpadam na takie genialne pomysły. Po drugie, że znów spędzę pół dnia drukując, laminując i wycinając, a po trzecie, że mój plan totalnego olewania pracy w państwowej szkole znowu upadł , bo jak tu nie zaserwować moim kochanym chłopakom z technikum takich cudów

  4. Ela

    Jak zwykle świetne materiały i pomysły! Dzięki :)

  5. Kasia

    Przepiękne, estetyczne wykonanie. Jesteś szalenie twórczą osobą, w dodatku bardzo hojną. Już się cieszę na zajęcia z tymi cudnymi materiałami. Na pewno napiszę jak poszło. Sprawiłaś, że smutek z powodu końca wakacji jest troszkę mniejszy :)

  6. Monika

    Dziękuję! Fantastyczne materiały! Z całą pewnością wykorzystam równiez w szkole podstawowej na rozgrzewkę na początku zajęć np. do ćwiczenia typu "Running Description" :-) Grupa podzielona na drużyny 3 osobowe. Każda drużyna wybiera sobie obrazek i musi ułożyć 1-2-3 zdania do wybranego obrazka. Jeśli są gotowi biegną do nauczyciela i czytają swój opis. Jeśli opis jest poprawny zdobywają punkt; jeśli nie dostają wskazówkę co mają poprawić.

  7. Beata

    Dziękuję za stworzenie i podzielenie się takimi świetnymi kartami :) Jak znalazł na początek roku szkolnego!

  8. Anna

    Jrstem zachwycona Twoja pracą!! Ogrom dobrej roboty❤️większość Twitch materiałów używam na co dzień na lekcjach i prywatnych zajęciach, baaaardzo dziękuję ❤️

  9. Joanna

    Kawał dobrej roboty. Pomysły z patyczkami są super. Myślę, że wykorzystam pomysły już na pierwszych lekcjach w klasach 8. Będę uczyć je po raz pierwszy i może jest to dobra forma mini diagnozy. Mam jeszcze pytanie odnośnie pierwszego pomysłu : jakie karty są kładzione na kubeczkach ? Jeszcze raz wielkie dzięki .

    • Dominika

      Świetny pomysł! Na kubeczkach kładziemy wydrukowane karty :) Dobrze sprawdzają się kubeczki kartonowe z Pepco lub Tigera (ja mam swoje już po 2 lata w ciągłym użyciu i niezłym stanie).

  10. Małgorzata Wrzosek-Niedziółka

    Wspaniałe pomysły - jak zawsze Dominiko twoje materiały są the best! Podziwiam Twoją kreatywność !

  11. Ada

    Masz absolutną rację... uwielbiam Twoje posty ale nie komentuję :/ od dzisiaj się to zmieni :) Materiały są jak zwykle genialne więc zabieram się za drukowanie i laminowanie :) dziękuję

  12. Ola

    Świetne materiały! Teraz przede mną duużo drukowania. Dzięki!

  13. Beata

    Po raz pierwszy trafiłam na tę stronę i jestem zachwycona:) Kreatywnie, różnorodnie i po prostu widać, że z sercem i pasją:) Gratuluję i zazdroszczę pomysłów

  14. Sylvia

    Rewelacyjny, cudowny, wspaniały pomysł! Bardzo, bardzo Ci dziękuję!!!!

  15. Kasia

    Genialne! Tego szukałam! Dzięki! :-)

  16. Kasia

    Materiały świetne, dziękuję za możliwość skorzystania!

  17. Lena

    Wspaniałe pomysły, w dodatku inspirujące do własnych modyfikacji i dające pomysły na zajęcia. Dziękuję i pozdrawiam!

  18. Agata

    Gratulacje i podziękowania:-) Świetna robota, którą na pewno wykorzystam :-) I proszę o więcej.....

  19. Joanna

    Po prostu świetne! Dzięki za podzielenie się :)

  20. Adrianna

    Suuuuper robota, jak zawsze :) lece drukować

  21. Aleksandra

    świetna robota, piękne obrazki, super pomysły!!! dziękuję bardzo ;*

  22. Joanna

    Super materiał, świetna praca! Dziękuję za możliwość korzystania!

  23. Monika

    Wracam z urlopu, a tu taki wpis i takie materiały, nic tylko wracać do pracy! Drukarka chodzi jak szalona, kartki latają po całym pokoju, oj będzie się działo:) Jestem pełna podziwu dla Twojej kreatywności:) jestem pewna, że moi uczniowie pokochają te materiały :) Pozdrawiam serdecznie

  24. Magda

    Bardzo fajne materiały, własnie drukuję:) Ale to co mi się jeszcze podoba to to, że dokładnie opisujesz jak je zastosować, podajesz różne warianty wiekowe i sposoby, które się u Ciebie sprawdziły, jesli chodzi o wygrywanie, nagradzanie itp.

  25. Karolina

    wspaniałe :) cudowny z Ciebie człowiek :)

  26. Beata

    BAAArdzo pomocne. Dziękuję

  27. Magda

    Super materiały profesjonalnie przygotowane! Dziękuję bardzo!

  28. Ola

    Świetne pomysły i materiały. Dziękuję za inspirację:)

  29. Opis obrazka cz.2 – Funglish

    […] Kilka dni temu opublikowałam część pierwszą tego tematu, ale jeśli jeszcze jej nie widzieliście koniecznie zajrzyjcie tu. […]

  30. Natalia

    Cudowne materiały! Już nie mogę się doczekać, kiedy je wykorzystam na zajęciach:) Dziękuję bardzo!

  31. Agnieszka

    Cudowne!! Dopieszczone w każdym calu. :*

  32. Anna

    Uwielbiam Twoje materiały! Dziękuję!

  33. Dorota Palmąka

    Cudowne materiały Dominika..jak zawsze! Jesteś najlepsza!

  34. Nina

    Bardzo dziękuję. Świetne materiały, Dominika

  35. EDYTA

    Dominiko, jesteś niesamowita. Twoje materiały są wyjątkowe. Dziękuję Ci ,że dzielisz się nimi .

  36. Ula

    Cudowne!!! Dziękuję Dominiko :))

  37. Beata

    Wspaniałe, dziękuję ;)

  38. Ela

    Dziękuję! Bardzo pomocne materiały!

  39. Magdalena

    Świetne pomysły jak zawsze jestem zachwycona i proszę o wiecej zwłaszcza dla maturzystów

  40. Marta

    Świetne pomysły! Dzięki wielkie :)

  41. Julia

    Nie mogę wyjść z podziwu z ogromu pracy i dobrych chęci dzielenia się nią z nami! Dziękuję, dziękuję, dziękuję:*:*:*

  42. Agnieszka

    Świetna robota. Wykorzystam w klasie VI. Ciekawa jestem jaka będzie reakcja. Masz głowę pełna pomysłów i fajnie, że chcesz dzielić się nimi z innymi. Jesteś moja inspiracją

  43. san

    Bardzo dziękuję. To rzecz niezwykła kiedy dzielsiz się takimi pięknymi materaiałami:)

  44. Marion van Gog

    Thank you very much for sharing your fabulous ideas with us; I use the material you share for both teaching English as a Foreign Language and Dutch as a Second Language to adults.

  45. Sylwia

    Jesteś mistrzynią DIY! :) Świetne materiały!

  46. Anna_D

    Amazing!!!! Mam zamiar używać na lekcjach w technikum - tylko czy starczy na to wszystko czasu?? Dziękuję bardzo mocno :-)

  47. Dorota

    Bardzo przydatne i estetyczne materiały:)

  48. Anna

    Thanks a lot for your ideas! I really loved them and I'm going to use them in class as often as possible.)))

  49. Justyna

    Dziękuję bardzo, uwielbiam Twojego bloga i właśnie szukałam czegoś na rozgadanie starszaków;) z obrazkami. Dziękuję!

  50. Ania

    To co robisz jest niesamowite! Dziękuję! Dopiero odkrywam Twoje pomysły i nie mogę się doczekać, kiedy zacznę wprowadzać w życie! Absolutely refreshing!! :)

  51. Asia

    Podziwiam Twoją pomysłowość i pracowitość. Świetne materiały! Wielkie dzięki za to, że się nimi dzielisz.

  52. Ula

    Świetne materiały i Ty jesteś niezwykła, kreatywna , mądra i szczodra. Dziękuję, że dzielisz się z nami swoimi pomysłami.

  53. EWA

    Niesamowite materiały. Zazdroszczę pomysłowości, mnie niestety jej brak i dziękuję niebiosom, że istnieją tacy ludzie, jak ty, chętni do dzielenia się swoją wiedzą i pomysłami . Dziękuję :)

  54. Dorota

    Bardzo ciekawe, wykorzystam z grupami dorosłych na urozmaicenie zajęć :)

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *