author:

ABCD – gry językowe

Dziś rano obejrzałam cudowny webinar „Słowo TALK” (DOS na WYNOS).
Prowadząca, pani Magdalena Kania, tak bardzo zainspirowała mnie swoimi pomysłami, że cały ranek tworzyłam plansze do gry jej pomysłu.

Gra, w której uczeń wybiera sobie literę (A, B, C lub D) i jego zadaniem jest przesuwać się po polach, wykonując po drodze różne zadania, i dotrzeć do swojego celu (tej samej litery).

Webinar znajdziecie tu – https://www.youtube.com/watch?v=txt2OOhDHEs – kto nie widział musi obejrzeć koniecznie!

A dla Was przygotowałam aż 19 planszy, w tym 13 edytowalnych. Z planszami przećwiczycie m.in.: rozmówki, słownictwo, podawanie czasu/ceny, liczby, stopniowanie czasowników, różne czas, udzielanie rad.

Uczniowie tworzą zdania w czasie przeszłym. – mówią w 1 os. l. poj.
np.: I got up at 6:40 yesterday.
At 2:30 I was watching TV.
Co robiła Kate w zeszłym tygodniu? – Past Simple
np.: On Monday she went to the cinema.
On Thursday she did the washing.
 
 
 
Ellen’s Day – Present Simple – everyday routine
np.: She gets up at 6 o’clock.
She brushes her teeth at 6:50.

 

My day – Present Simple – my everyday routine
np.: I get up at 6:30.
I have breakfast at 6:40.
When was the last time you…? – Past Simple
Uczniowie przesuwają się po planszy tworząc pytania (inni uczniowie odpowiadają). Jeśli pytanie jest poprawne uczeń zostaje na nowym polu, jeśli użyje błędnego czasownika cofa się do poprzedniego pola.
Uniwersalna plansza z obrazkami. (pictures designed by Freepik)
Może służyć do nazywania samych czynności lub tworzenia zdań twierdzących/przeczących/pytających w dowolnym czasie/strukturze gramatycznej.
Plansza z liczbami – uczeń odczytuje liczbę lub ją zapisuje. 
Dwie plansze z liczbami do wyboru.
Telling the time – podawanie czasu. 
Są dwie plansze do wyboru.
Plansza, którą pani Magda podała jako przykład. 
Mistrzostwo świata!
Przymiotniki z końcówkami ing i ed  są zmorą wielu uczniów, a to ćwiczenie na pewno im pomoże w ich utrwaleniu i rozróżnianiu.
Uczniowie muszą opowiedzieć o sytuacji, która była zarówno…jak i … (kropki to przymiotniki użyte w jednej kratce) lub sytuacja, w której dana osoba się tak czuła.
Dawanie rad – tworzenie zdań ze zwrotami takimi jak
np.: „You should…”, „You shouldn’t…”, „You ought to…”, „If I were you…”.
How much is it? – podawanie ceny
Opposites – przeciwieństwa. 
Uczniowie przemieszczają się po planszy podając przeciwieństwa zapisanych przymiotników.
Read and answer – uczniowie czytają pytanie i odpowiadają na nie. 
Wersja prosta – dla młodszych uczniów szkoły podstawowej.
Plansza jest edytowalna, więc można stworzyć plansze dla uczniów na różnym poziomie językowym.
Uczeń wypowiada się na temat podany w kratce. 
Można podać minimalną liczbę zdań lub czas wypowiedzi (stoper/klepsydra).
Stopniowanie przymiotników – ustnie lub pisemnie. 
Has/hasn’t got – tworzenie zdań o zwierzętach z użyciem czasownika „mieć”. 
Can/can’t – tworzenie zdań o zwierzętach z użyciem czasownika „umieć/potrafić”. 
 
Uczniowie mogą sami przygotować takie plansze!
Możliwości wykorzystań planszy jest mnóstwo. Dodatkowo można:
 
  • wstawić w kratki obrazki – ćwiczymy słownictwo
  • wpisać w kratki rzeczowniki – ćwiczymy liczbę mnogą
  • dla maluchów – kratki pokolorować różnymi kolorami – nazywamy je
  • wpisać różne rzeczowniki i uczniowie dodają np. przedimki nieokreślony a lub an
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne – How much/How many
  • definiowanie słowa
  • wpisujemy różne przedmioty i tworzymy zdania z czego jest coś zrobione made of/from
Która plansza najbardziej przypadła Wam do gustu?
Większość z tych plansz jest dodana w pliku w Word, więc można je edytować na swoje potrzeby.
Jeśli widzisz jakieś literówki dzięki edytowalnej planszy możesz je sam/sama poprawić 🙂
Jeśli nie widzieliście jeszcze webinara DOS na WYNOS „Słowo TALK” to koniecznie znajdzie wolną godzinę w swoich kalendarzach i to nadróbcie.
Jeśli zasady gry nie są do końca jasne na filmiku Pani Magda na pewno wyjaśnia czytelniej 😉

 

13 Comments
  1. Magda

    Jak byłam mała zawsze mi tego brakowało. Teraz dzieci mogą się uczyć dosłownie ze wszystkiego

  2. Weronika Barcz

    Świetne materiały. Na pewno się przydadzą. Dziękuję! :)

  3. English Freak

    Wspaniały post - ilość plansz jak zwykle imponująca. To webinarium muszę koniecznie obejrzeć!

  4. Anonimowy

    Dominiko, wymiatasz!!!

  5. Ola K

    Rewelacja! Dzięki za dużą dawkę ciekawych materiałów.

  6. imado

    Super, że udostępniłaś edytowalne plansze :) Świetne materiały!

  7. Ola

    Wow!!! Super sprawa i jaka roznorodnosc!!!

  8. Sonia

    Jesteś niesamowita! Korzystam z Twoich pomysłów regularnie i używam ich na zajęciach.

    • Dominika

      Dziękuję, bardzo się cieszę :)

  9. Helen

    Hi Dominca, I have just come across your site and spent almost the whole day printing out many of your WONDERFUL resources; thank you for sharing.

    • Dominika

      Hi Helen, I am so glad to read it! I hope your students will enjoy the games and other activities during your lessons :) Hope to hear from you soon!

  10. Jana Radoňová

    Hi Dominika, I have just found your blog and your work. That's great, wonderful, amazing... I have been on maternity leave since 2013 and I am going to come back to work in September. I think your work will help me a lot. I have one question for you. Can you explain the rules of ABCD game to me? Is it a card for 1 person, or 2 Ss compete to get to their letter? Thanks. Jana

    • Dominika

      Hi! I'm glad you found my blog! :) Students work in pairs or small groups (3-4 Ss). Their aim is to get to the letter they choose at the beginning of the game. They move their counters up/down/right. Every time a S moves the counter he/she has to do the task. For example they say what time it is, they make a sentence/question in a correct tense. If their answer isn't correct they move back.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *