Games/Gry Grammar/Gramatyka Project work/Projekt Speaking/Mówienie Young Learners/Dzieci

Yes, we can! – lekcja z czasownikiem modalnym ‚can’

Marzec 6, 2015

author:

Yes, we can! – lekcja z czasownikiem modalnym ‚can’

Ostatnio z grupą 3-klasistów poświęciliśmy nieco czasu czasownikowi modalnemu „can„.

Nie była to dla nich zupełna nowość, bo mówiliśmy o tym już dużo wcześniej przy okazji czynności i zwierząt, ale teraz chciałam to trochę rozszerzyć, dlatego wprowadziłam kilka nowych czynności.

Chciałam zaprezentować kilka pomysłów, które pomogą Nam trochę urozmaicić lekcję z „can”.

1. Class survey 


Can you…?


You

_________

_________

_____________

_________________






________________






________________






________________




Uczniowie wypisują różne czasowniki, uzupełniają tabelkę imionami swoich kolegów i koleżanek, chodzą po klasie i przeprowadzają „wywiad”. Trzeba ustalić to w jaki sposób będą zapisywane odpowiedzi. Może to być w postaci tick or cross, yes or now, Yes, I can/No, I can’t (lub użycie 3 os. l.poj. she/he), ale może to być również happy or sad face. 
Przy małej liczbie osób nie powinno być żadnego problemu z wykonaniem tego ćwiczenia. 
W liczniejszych klasach myślę, że dobrze było podzielić je na 4-6-osobowe grupy. 
Jako podsumowanie my najczęściej głośno opisujemy i analizujemy wyniki. Można poprosić uczniów, aby opisali co wybrany/a kolega lub koleżanka potrafią zrobić, a czego nie potrafią. 
Fajnym pomysłem jest również wykres, który obrazowałby wyniki ankiety. 
(tu przykład stworzony na szybko w Wordzie, ale dzieciaki na pewno narysowali by fajniejsze) 

Taki wykres + opisanie wyników (krótkie zdania typy Kasia can play the piano, Olek and Marek can’t skip.) może być również zadaniem domowym.
2. Got talent ! –  a talent show 

Najpierw oglądamy krótki filmik dostępny na yt i wzorując się na nim możemy pobawić się w Got talent!. Przygotujmy scenę i stolik dla jury. Trzeba wybrać 2-3 osoby, które grałyby rolę jury. Osoby mogą się zmieniać w trakcie zabawy. Jury zadaje kilka pytań osobie stojącej na scenie. Można poprosić „jury”, aby zaczęło od pytań takich jak What’s your name?, Where are you from? lub od razu można przejść do „What can you do?” i wtedy dana osoba musi zaprezentować swoje umiejętności jednocześnie je nazywając. Jury może zadawać inne pytania z czasownikiem ‚can’ (Can you run fast? Can you draw an octopus?), na które osoba musi odpowiedzieć. 
Zabawa sprawdza się znakomicie, a gdy tylko nadchodzi koniec zaczyna się rozpacz 🙂 
P.S. Jedyne co nie podoba mi się w tym filmiku to wymowa ‚can’t’…:-/ 

3. I can / I can’t – handprints 

Rozdajemy uczniom kartki kolorowego papieru (oczywiście może być zwykły biały…:))
Prosimy aby odrysowali na nich odciski swoich dłoni, a następnie je wycięli. 
Na jednej dłoni piszą I can , a na drugiej I can’t, 
a w miejscu palców wypisują czynności,  
które potrafią i te których nie potrafią wykonać. 
Niektórzy wczuli się aż za bardzo 🙂 
One Comment
  1. Can/can’t – Funglish

    […] zdałam sobie sprawę, że mój pierwszy wpis dotyczący czasownika can ma prawie 4 lata! (to mój blog tyle już […]

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *