author:

The Gruffalo

 

Pokochałam tę książkę od pierwszej strony, ba, od okładki!
I jak się okazało, przepiękne ilustracje i fantastyczna historia podbiły nie tylko moje serce, ale też serca moich uczniów.

O książce i o tym, że warto ją mieć przekonał mnie blog Let’s read in English 
Jeśli nie znacie tej historii koniecznie przeczytajcie wpis  poświęcony tej książce, a zobaczycie jak wygląda od środka. Ja od razu wiedziałam, że muszę ją mieć.

Wymyśliłam sobie cykl 4-5 zajęć, które przeprowadzę z pomocą „The Gruffalo”.
Wiek dzieci waha się między 7-10, ale dla tych młodszych to już 4-5 rok nauki języka.
Nie odważyłabym się jej wprowadzić młodszym dzieciom, bo mimo iż historia jest bardzo ciekawa i przyjemna nie należy do najłatwiejszych, szczególnie w porównaniu z „The Very Hungry Caterpillar” czy „Chocolate Mousse for Greedy Goose”, na podstawie których ostatnio prowadziłam cykle zajęć.

Jakie punkty zamierzam zrealizować z pomocą książki?
Poniżej lista w wielkim skrócie.

  • Autumn / In the Forest –>  słownictwo związane z jesienią i lasem. Do tego wykorzystuję przygotowane przeze mnie już wcześniej flashcards, board game i dobble. Poza tym uzupełniamy nieco Nasze picture dictionaries, które prowadzimy od początku roku. Rozmawiamy o tym jakie rośliny/zwierzęta można spotkać jesienią w lesie. Powtarzamy także podstawowe zjawiska pogodowe.
  • The Gruffalo –> zanim przechodzimy do czytania historii chcę aby uczniowie zapoznali się z kluczowym słownictwem, które pojawia się w książce, np. owl, lake, rocks, wood, nuts, underground. Wykorzystuję flashcards i wordcards znalezione w Internecie. Poznajemy i zapamiętujemy nowe słownictwo wykorzystując różne flashcard games. Warto też znalezc chwilę  na powtórkę prepositions ćwicząc zdania typu „The fox is next to the rock.” używając przy tym wyciętych obrazków. No i ostatecznie przejdziemy do czytania historii. Czytam ja, bawiąc się głosem staram zainteresować uczniów.
  • Body parts –> kolejnym punktem jest powtórka części ciała, które uczniowie poznawali w ubiegłych latach oraz utrwalenie nowych słów typu: tusks, claws, wart. Opisujemy The Gruffalo oraz tworzymy swojego stworka używając board game znalezionej w Internecie. Opisujemy go ustanie i pisemnie (w zależności od grupy wiekowej).
  • Drama –> wprowadzam też element dramy. Przygotowujemy stick puppets i uczniowie mogą wykazać się nieco swoimi zdolnościami aktorskimi ćwicząc frazę „And my favourite food is…”.

A teraz przejdźmy do szczegółów 🙂

W ramach przypomnienia owadów, które można spotkać w lesie lub okolicznych łąkach gramy w Bingo (mimo, że bardziej wiosenne niż jesienne), które zrobiłam już jakiś czas temu.

 

Do wprowadzenie jesiennego słownictwa wykorzystuję Autumn Flashcards, które wrzuciłam na bloga kilka tygodni temu.
Bawimy się w przeróżne gry z wykorzystaniem kart. Podam kilka przykładów.
  • Zakrywamy karty i robimy z nich „stosik”. Każdy uczeń zabiera jedną kartę, ale nie może jej nikomu pokazać. Kolejno próbujemy zgadnąć jaką kartę ma dany uczeń. Zadajemy mu pytania „Is it yellow?” , „Is it an animal?”, „Is it little?” itp.
  • Hot ball –> zakrywamy wszystkie karty. Uczniowie siedzą w kółku. Podaje im piłkę, którą muszą podawać sobie z rąk do rąk. Włączam muzykę. Gdy ją zatrzymuję uczeń, który w tym momencie trzyma piłkę musi odkryć jedną kartę i ją nazwać. Jeśli nazwie poprawnie zostawia odkrytą kartę, jeśli nie – ponownie zakrywa kartę.
  • Rozkładam karty na podłodze w całej klasie. Wydaje polecenia uczniom „Walk” i po pewnym czasie mówię „Let’s stop.”. Proszę aby podnieśli jedną z kart, do której dosięgają bez przemieszczania się, podnieśli ją do góry i ją nazwali.

Z małymi grupami gram też w grę planszową.

Oficjalną premierę miały też jesienne karty – Dobble, karty, które znajdziecie tu wraz z instrukcją jak można grać.

Do wprowadzenia słownictwa związanego typowo z lekturą „The Gruffalo” zbawienną okazała się strona http://www.twinkl.co.uk/. Korzystałam z niej wielokrotnie, ale zazwyczaj wszystko co najbardziej mi się podobało było dostępne dla kont Premium, a tym razem, zaskoczenie, wszystko co fajne udało mi się pobrać bezpłatnie 🙂
Flashcards
Wordcards 
Karty obrazkowe i wyrazowe okazały się świetne i bardzo pomogły wprowadzić słownictwo na zajęciach. Karty wyrazowe można segregować wg pewnych kategorii (body parts, food, adjectives, animals itp.). Bawimy się również w „snap the card”, gdzie uczniowie muszą jak najszybciej odszukać podane słowo. 
Z twinkl.co udało mi się również pobrać piękne obrazki, do wycięcia, które używam do wprowadzenia postaci, słownictwa oraz ćwiczenia prepositions, a pózniej tworzenia stick puppets
The mouse is on the rock. 
The snake is behind the rock.  
Proszę uczniów aby położyły zwierzęta na wskazanym miejscu. 
Gdy wszystkie postacie znajdą swoje miejsce zadaje pytania np. „Where is the mouse?”. 
 
  

Na innych zajęciach rysuje skałę na tablicy interaktywnej i proszę uczniów dorysowywanie poszczególnych elementów. Ze starsza grupą, rysujemy w zeszycie i opisujemy obrazek zdaniami.

 

W ramach ćwiczenia słownictwa zrobiłam też memory game. Wykorzystałam obrazki z twink.co. Powycinałam obrazki i przykleiłam na zielony papier, żeby nie prześwitywały.

 

 Znalazłam też baaardzo fajną grę z rysowaniem Naszego własnego Gruffalo. 
Do kompletu jest jeszcze rysunek stwora, który trzeba dokończyć dorysowując poszczególne elementy. 
Wychodzą świetne rysunki, które pózniej opisujemy. 
 Jest jeszcze maaaasa innych ćwiczeń, które wykorzystałam na zajęciach, a wszystkie możecie znalezc tu.
Książkę można nabyć np. na Allegro kosztuje ok. 25 zł. Polecam!
0 Comments
  1. FirstIdeaKit

    Zazdroszczę Wam tych książeczek, świetna baza do oryginalnej lekcji! Muszę się wybrać do TkMaxx, tam podobno mozna dorwać coś fajnego :)

  2. Ioreta

    Wow! Tydzień laminowania przede mną :) Dziękuję!

  3. Let's read in English

    Świetny wpis! Bardzo fajnie dobrałaś materiały uzupełniające do książeczki! Przy Gruffalo fajne jest to, ze mozna rozszerzyć zajęcia o tematykę przyimków, słownictwa związanego z roślinami czy stworkami żyjącymi w lesie. Bardzo podoba mi sie pomysł tej gry roll and draw the Gruffalo. Przypomina mi grę Beetle Drive zwana tez Draw the Beetle, w ktora miałam kiedyś okazje grać w Szkocji. http://www.woodgreen.org.uk/assets/1031/9686/Beetle_Drive_Pack.pdf
    Jeśli chodzi o twinkl, to rzeczywiście jest tam mnóstwo materiałów, ale nie wszystkie dostępne sa free. Ja mam to szczęście, ze moja szkoła ma wykupiony abonament, co bardzo ułatwia życie.

  4. Gosia / LessonPlansDigger

    Super "mobilne" prepositions!!! Ja znajomość z TG zaczęłam chyba w 2010 i to na skróty, bo od filmu, który był hitem nawet z 11 latkami :) Poza stroną wizualną, mogę go polecić ze względu na pięknie brzmiący angielski w wykonaniu obsady (Helen Bonham Carter jako mama wiewiórka!).

  5. Marysia Wrońska

    Ale super! Świetny, kompleksowo opracowany temat. Napracowałaś się Dziewczyno ;) Dzięki!

  6. Funglish

    To prawda :) Byłam w sobotę w TkMaxx i książeczek było bardzo dużo, ale z tych bardziej znanych było kilka, z serii "Spot the Dog", ale nie kupiłam bo mam już trzy opowiadania w domu i najpierw muszę je wykorzystać. Wszystkie książeczki średnio po 20 zł, choć i było kilka tańszych.

  7. Funglish

    Marzę o wykupionym abonamencie! Wtedy to byłby istny raj na ziemi ;))

  8. Funglish

    Mój laminator w weekend zaczął się buntować i zjadł kilka foli. Jak wciągnął tak musiałam siłą wyciągać z jego paszczy! :(

  9. Ilona English Freak

    Świetny wpis! Materiałów na cały cykl lekcji :) Różne różniaste "activities". szeroka gama słownictwa oraz struktur gramatycznych. Niesamowita robota!!! Czapki z głów!
    Zakup tej książeczki to już teraz "must have" :)

  10. Ioreta

    Trzeba mu kupić coś na lepsze trawienie ;)

  11. Michał, angielski inaczej

    Swego czasu moje dziecko jako circa 3 latek znał Gruffalo na pamięć i "czytał" sobie sam :) Książeczka (a właściwie cały zestaw naukowy) zdecydowanie godna jest uwagi i warto włączyć ją do nauki :)
    Dzięki za przypomnienie Gruffala :)

  12. M trick & treat!

    Gruffalo jest cudny:) ja dorwałam książkę Gruffalo w sklepie z używaną odzieżą :)))
    a znacie "Room on the broom" też duetu Donaldson & Scheffler ?
    I tez jest piękny film:
    https://www.youtube.com/watch?v=_4xyICBzjkc

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *