Trochę milczałam ostatnio na blogu i fb, ale byłam zajęta produkowaniem nowych materiałów na zajęcia, więc jestem pewna, że mi wybaczycie 🙂 Wszystkie te materiały związane są z tematem Clothes, który dominował na moich zajęciach przez kilka ostatnich dni. Jak już wpadłam w szał tworzenia nowych pomocy to w stwierdziłam, że nie będę ograniczać się tylko do maluchów, ale od razu stworzę coś i dla starszych dzieci i młodzieży, a w dobble i bingo gram nawet z dorosłymi! Naprawdę sprawia im to radość.
Materiałów jest dużo, niektóre dopiero kończę opracowywać. Chce Wam dać możliwość pobrania wszystkiego w pdf, a takie techniczne sprawy zajmują, wbrew pozorom, dość dużo czasu, dlatego podzielę temat Clothes na trzy części (czyt. posty). A tu mały spoiler nadchodzących postów.
Clothes – Part 1
Flashcards
Bingo
Dominoes
Let’s jump! – flashcard game
Singular/Plural – worksheet
Clothes – Part 2
Washing Machine – game (Orchard Toys)
„Hippo Has a Hat” by Julia Donaldson – animals wearing different pieces of clothing/ adjectives used to describe clothes (too big/too small/ dirty/clean)
Pictures – describing people/animals and their outfits
Clothes – Part 3
My Shopping List – Clothes –> game (two sets)
Picture dictionary – ideas
Put on your shoes – Super Simple Song – ideas
Let’s start!
Na pierwszy rzut idą flashcards. Karty są bez podpisów, co jest dość istotne, bo można je wtedy wykorzystać przy grze „Let’s jump!”.
Słownictwo utrwalamy głównie grając w gry. Na pierwszy rzut idzie BINGO (five-in-a-row).
Jest to jedna z gier, którą wykorzystuje z najmłodszymi uczniami przez nastolatków na dorosłych kończąc. Wszyscy lubią bingo. Nie używam dodatkowych kart z wyrazami, ponieważ chce zmusić ich do samodzielnego myślenia i powtarzania na głos słów.
Uczniowie po kolei nazywają wybrane przez siebie słowo, po czym wszyscy je skreślają/zakrywają (na zalaminowanych kartach używamy markery do tablic suchościeralnych i skreślamy ubrania, a na końcu gąbką lub chusteczką wszystko zmazujemy). Pierwsza osoba, która skreśli/zakryje pięć ubrań w jednym rzędzie wygrywa.
Download (pdf) – here
Skoro posiedzieliśmy trochę w ławkach lub na dywanie grając w bingo teraz czas się nieco poruszać. Oprócz standardowych gier z wykorzystaniem kart obrazkowych może skorzystacie z pomysły na jedną z najprostszych gier jakie kiedykolwiek można było wymyślić. Idealna na zajęcia w małych grupach lub na zajęcia indywidualne – sprawdzone.
Potrzebujemy: karty obrazkowe z ubraniami (im więcej tym lepiej, mogą się powtarzać, mogą być czarno- białe, narysowane samodzielne itp.) i kostki do gry (ja używam takich większych, piankowych).
Z kart obrazkowych układamy węża, czyli rozkładamy karty na podłodze. Ustalamy gdzie jest głowa (finish) a gdzie ogon, a raczej jego koniec (start), węża.
Pionkami jesteśmy my sami. Stojąc na starcie rzucamy kostką (na podłodze) i zgodnie z wyrzuconą ilością oczek przesuwamy się do przodu skacząc (obok kart, a nie po nich). Nazywamy kartę, przy której się zatrzymaliśmy. Jeśli odpowiedz jest poprawna zostajemy na tym miejscu, jeśli błędna – cofamy się do poprzedniego pola.
Z młodszymi uczniami podajemy samą nazwę ubrań lub akcesoriów, a w przypadku starszych uczniów pełnym zdaniem mówimy co to jest, uwzględniają liczbę pojedynczą i mnogą oczywiście.
Wygląda to tak:
Gra idealnie sprawdza się na powtórki słownictwa. Niedawno ją właśnie tak wykorzystałam. Zobaczcie jaki długi wąż powstał, ale 8-9-latki miały niesamowitą radochę, cały czas nazywały obrazki, a gdy dodatkowo opisały przedmiot (lub w przypadku czasownika ułożyły z nim zdanie) dostawali jeden dodatkowy rzut kostką. Gra szła o wiele szybciej, było więcej mówienia, jeden drugiego prześcigał w wyszukiwaniu np. przymiotników opisujących daną rzecz.
A może macie ochotę zagrać w Clothes Dominoes?
Jeśli przygotujemy więcej zestawów możemy podzielić klasę na kilka grup albo mogą grać w parach. Takie domino uczniowie mogą przygotować nawet sami.
Temat ubrań stwarza również dobrą okazję na poćwiczenie liczby pojedynczej i mnogiej oraz czasownika TO BE w odniesieniu do jednej i kilku rzeczy.
Dajcie znać czy podobają się Wam nowe materiały!
Czekacie na kolejne porcje tematu? Zmotywujcie mnie nieco do dalszego działania!! :))
Żaklina
16 października, 2016 @ 09:38
świetne materiały! i tyle pomysłów:)
Ania Starzyńska
14 lutego, 2016 @ 16:54
Idealne dla dzieci z podstawówki. Na pewno wykorzystam. 🙂
Funglish
21 stycznia, 2016 @ 08:52
Bardzo się cieszę, że znajdujecie tu coś do wykorzystania na swoje zajęcia 🙂
Przygotowywanie takich materiałów to takie moje małe hobby, więc robię to w czasie wolnym (głównie w weekendy i po nocach – są jakieś zalety bezsenności) 🙂
Anonimowy
21 stycznia, 2016 @ 08:49
Rewelacja, mega przydatne na zajęcia!! Ale kiedy ty to wszystko robisz??
Ada
18 stycznia, 2016 @ 05:45
Tutaj wrzuciłam obcięty pdf z bingo , tak jak pisałam ekonomicznej 😀 Teraz jak sobie wydrukuję 4 str/ A4 to 7 stron bingo na dwóch kartkach papieru wejdzie, i od razu siup do laminarki bez wycinania
https://drive.google.com/file/d/0B0biMPXuzmDZNG9VLUpHTUxUb1E/view?usp=sharing
Funglish
16 stycznia, 2016 @ 20:46
To szkolne karty, ale tak, są zalaminowane. Mają już chyba z 6-7 lat, a są jak nowe. Gramy nawet w Twister na nich. Dużo pracy i foli na to pojdzie, ale warto.
Rubella
16 stycznia, 2016 @ 20:43
Dominiko mam te same flesze z ELI. Powiedz mi, czy laminowałaś je przed zastosowaniem w grze na podłodze? Bo one takie cienkie są.
Funglish
16 stycznia, 2016 @ 12:56
Dzięki! 🙂
Ilona English Freak
16 stycznia, 2016 @ 12:52
Świetne materiały! Podziwiam Cię 🙂 Czy Ty kiedykolwiek sypiasz? Już nie mogę doczekać się zapowiedzi. Gra z wężem w wersji podłogowej to genialna sprawa!
Ada
16 stycznia, 2016 @ 12:18
Super 🙂 Co do dobble – jak robisz sama, to polecam tu http://radiganengineering.com/2013/01/spot-it-howd-they-do-that/
masz pdf z kolejnością kart do dobble, tak żeby każda miała element wspólny. Wystarczy wybrać ile elementów np 7 chcsz na kartę, i masz nry obrazków na każdą kartę. Szukam dobble z ciuchami fajnego, ale muszę mieć pewność że jest prawidłowe bo mi się dzieciaki czepiają 😀
Anonimowy
16 stycznia, 2016 @ 12:17
WIELKIE DZIĘKI!!!! Super pomysły! Jak wszyscy z niecierpliwością czekam na kolejne części!! Jeszcze raz THank you very much!
Let's read in English
16 stycznia, 2016 @ 09:46
Powiem krótko: Twoi uczniowie maja niesamowite szczęście, ze trafili pod skrzydła takiej kreatywnej lektorki jak Ty! Materiały jak zwykle rewelacja i perfekcja! Temat ubrań bardzo wdzięczny a Twoje pomysły czynią go jeszcze bardziej atrakcyjnym. Super pomysł z ta gra Let's Jump! Proste a wciągające i motywujące użycie flashcards. No i oczywiście czekam na dalsze części, gdyż zapowiadają sie ekscytująco! Hippo Has a Hat oraz gry WASHING MACHINE i shopping list brzmią znajomo i obiecująco. 🙂 REWELACJA!
theMonique
16 stycznia, 2016 @ 09:27
dzięki! pościągałam już sobie co nieco 😉 moje dzieciaki też polubiły dobble
Agata Czarnuszko
16 stycznia, 2016 @ 08:32
Świetne. Posciagalam juz pliki teraz drukowanie, laminowanie… Dziękuję z pomysły ☺
londonopoly
16 stycznia, 2016 @ 08:32
Super 🙂 Czekam na następne 🙂