author:

Clothes – part 1

Trochę milczałam ostatnio na blogu i fb, ale byłam zajęta produkowaniem nowych materiałów na zajęcia, więc jestem pewna, że mi wybaczycie 🙂 Wszystkie te materiały związane są z tematem Clothes, który dominował na moich zajęciach przez kilka ostatnich dni. Jak już wpadłam w szał tworzenia nowych pomocy to w stwierdziłam, że nie będę ograniczać się tylko do maluchów, ale od razu stworzę coś i dla starszych dzieci i młodzieży, a w dobble i bingo gram nawet z dorosłymi! Naprawdę sprawia im to radość. 

Materiałów jest dużo, niektóre dopiero kończę opracowywać. Chce Wam dać możliwość pobrania wszystkiego w pdf, a takie techniczne sprawy zajmują, wbrew pozorom, dość dużo czasu, dlatego podzielę temat Clothes na trzy części (czyt. posty). A tu mały spoiler nadchodzących postów.

Clothes – Part 1 
Flashcards 
Bingo 
Dominoes 
Let’s jump! – flashcard game 
Dobble 
 Singular/Plural  – worksheet
 
Clothes – Part 2 
 Washing Machine – game (Orchard Toys)
„Hippo Has a Hat” by Julia Donaldson – animals wearing different pieces of clothing/ adjectives used to describe clothes (too big/too small/ dirty/clean) 
Pictures  – describing people/animals and their outfits
Clothes – Part 3 
 My Shopping List – Clothes –> game (two sets)
Picture dictionary – ideas 
Put on your shoes – Super Simple Song – ideas
 
Let’s start! 
 
Na pierwszy rzut idą flashcards. Karty są bez podpisów, co jest dość istotne, bo można je wtedy wykorzystać przy  grze „Let’s jump!”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 Download (pdf) – here

Słownictwo utrwalamy głównie grając w gry. Na pierwszy rzut idzie BINGO (five-in-a-row).

Jest to jedna z gier, którą wykorzystuje z najmłodszymi uczniami przez nastolatków na dorosłych kończąc. Wszyscy lubią bingo. Nie używam dodatkowych kart z wyrazami, ponieważ chce zmusić ich do samodzielnego myślenia i powtarzania na głos słów. 
Uczniowie po kolei nazywają wybrane przez siebie słowo, po czym wszyscy je skreślają/zakrywają (na zalaminowanych kartach używamy markery do tablic suchościeralnych i skreślamy ubrania, a na końcu gąbką lub chusteczką wszystko zmazujemy). Pierwsza osoba, która skreśli/zakryje pięć ubrań w jednym rzędzie wygrywa. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Download (pdf) – here

Skoro posiedzieliśmy trochę w ławkach lub na dywanie grając w bingo teraz czas się nieco poruszać. Oprócz standardowych gier z wykorzystaniem kart obrazkowych może skorzystacie z pomysły na jedną z najprostszych gier jakie kiedykolwiek można było wymyślić. Idealna na zajęcia w małych grupach lub na zajęcia indywidualne – sprawdzone. 
Potrzebujemy: karty obrazkowe z ubraniami (im więcej tym lepiej, mogą się powtarzać, mogą być czarno- białe, narysowane samodzielne itp.) i kostki do gry (ja używam takich większych, piankowych)
Z kart obrazkowych układamy węża, czyli rozkładamy karty na podłodze.  Ustalamy gdzie jest głowa (finish) a gdzie ogon, a raczej jego koniec (start), węża. 

Pionkami jesteśmy my sami. Stojąc na starcie rzucamy kostką (na podłodze) i zgodnie z wyrzuconą ilością oczek przesuwamy się do przodu skacząc (obok kart, a nie po nich). Nazywamy kartę, przy której się zatrzymaliśmy. Jeśli odpowiedz jest poprawna zostajemy na tym miejscu, jeśli błędna – cofamy się do poprzedniego pola. 
Z młodszymi uczniami podajemy samą nazwę ubrań lub akcesoriów, a w przypadku starszych uczniów pełnym zdaniem mówimy co to jest, uwzględniają liczbę pojedynczą i mnogą oczywiście.  
Wygląda to tak: 
Gra idealnie sprawdza się na powtórki słownictwa. Niedawno ją właśnie tak wykorzystałam. Zobaczcie jaki długi wąż powstał, ale 8-9-latki miały niesamowitą radochę, cały czas nazywały obrazki, a gdy dodatkowo opisały przedmiot (lub w przypadku czasownika ułożyły z nim zdanie)  dostawali jeden dodatkowy rzut kostką. Gra szła o wiele szybciej, było więcej mówienia, jeden drugiego prześcigał w wyszukiwaniu np. przymiotników opisujących daną rzecz. 

 

A może macie ochotę zagrać w Clothes Dominoes

 

 Download (Word) – here 
Jeśli przygotujemy więcej zestawów możemy podzielić klasę na kilka grup albo mogą grać w parach. Takie domino uczniowie mogą przygotować nawet sami. 
I nadszedł czas na ukochaną grę moich uczniów, tj. DOBBLE. Grę opisywałam już wcześniej, ale opiszę raz jeszcze w wielkim skrócie. Każdy z uczestników otrzymuje jedną kartę. Na środku kładziemy jedną kartę z „kupki”. Osoba, która zauważy wspólny element (to samo ubranie) musi przyłożyć swoją kartę do tej na środku i nazwać dany element. 
Parą może być np. socks- socks (bez względu na kolor) lub skarpety/sukienka/parasole/ tego samego koloru – kwestia umowna. Osoba, która zbierze jak najwięcej kart wygrywa. 
Uwaga! Karty robiłam sama, bez pomocy generatora dobble, który zaczął działać mi na nerwy, bo miałam dużo więcej pracy z zapisaniem i drukowaniem kart. Karty nie są perfekcyjne. Znalazłam kilka kart bez wspólnego elementu. Grałam w nie już na zajęciach grupowych i indywidualnych i nie zdarzyło się jednak, że nikt z Nas nie miał wspólnego elementu i kartę trzeba było odłożyć. 

 

Jak widzicie karty podkleiłam, żeby nie przebijały, ale nie jest to konieczne. Wcześniej nie podklejałam i obyło się bez podglądania.  

 

 

 

 

 

 

 

Karty można pobrać w dwóch formatach pdf/word. W tym drugim macie możliwość powiększenia kart do dowolnych rozmiarów (rozdzielczość obrazków nie powinna przy tym stracić). 
Przed zalaminowaniem wycięłam karty, bo wtedy jedna folia wystarczyła mi na sześć kart, a nie tylko cztery.  
Dowload (Word) – here 
Download (pdf) – here  
Temat ubrań stwarza również dobrą okazję na poćwiczenie liczby pojedynczej i mnogiej oraz czasownika TO BE w odniesieniu do jednej i kilku rzeczy. 

 

Dajcie znać czy podobają się Wam nowe materiały! 
Czekacie na kolejne porcje tematu? Zmotywujcie mnie nieco do dalszego działania!! :))
15 Comments
  1. londonopoly

    Super :) Czekam na następne :)

  2. Agata Czarnuszko

    Świetne. Posciagalam juz pliki teraz drukowanie, laminowanie... Dziękuję z pomysły ☺

  3. theMonique

    dzięki! pościągałam już sobie co nieco ;) moje dzieciaki też polubiły dobble

  4. Let's read in English

    Powiem krótko: Twoi uczniowie maja niesamowite szczęście, ze trafili pod skrzydła takiej kreatywnej lektorki jak Ty! Materiały jak zwykle rewelacja i perfekcja! Temat ubrań bardzo wdzięczny a Twoje pomysły czynią go jeszcze bardziej atrakcyjnym. Super pomysł z ta gra Let's Jump! Proste a wciągające i motywujące użycie flashcards. No i oczywiście czekam na dalsze części, gdyż zapowiadają sie ekscytująco! Hippo Has a Hat oraz gry WASHING MACHINE i shopping list brzmią znajomo i obiecująco. :-) REWELACJA!

  5. Anonimowy

    WIELKIE DZIĘKI!!!! Super pomysły! Jak wszyscy z niecierpliwością czekam na kolejne części!! Jeszcze raz THank you very much!

  6. Ada

    Super :) Co do dobble - jak robisz sama, to polecam tu http://radiganengineering.com/2013/01/spot-it-howd-they-do-that/
    masz pdf z kolejnością kart do dobble, tak żeby każda miała element wspólny. Wystarczy wybrać ile elementów np 7 chcsz na kartę, i masz nry obrazków na każdą kartę. Szukam dobble z ciuchami fajnego, ale muszę mieć pewność że jest prawidłowe bo mi się dzieciaki czepiają :D

  7. Ilona English Freak

    Świetne materiały! Podziwiam Cię :) Czy Ty kiedykolwiek sypiasz? Już nie mogę doczekać się zapowiedzi. Gra z wężem w wersji podłogowej to genialna sprawa!

  8. Funglish

    Dzięki! :)

  9. Rubella

    Dominiko mam te same flesze z ELI. Powiedz mi, czy laminowałaś je przed zastosowaniem w grze na podłodze? Bo one takie cienkie są.

  10. Funglish

    To szkolne karty, ale tak, są zalaminowane. Mają już chyba z 6-7 lat, a są jak nowe. Gramy nawet w Twister na nich. Dużo pracy i foli na to pojdzie, ale warto.

  11. Ada

    Tutaj wrzuciłam obcięty pdf z bingo , tak jak pisałam ekonomicznej :D Teraz jak sobie wydrukuję 4 str/ A4 to 7 stron bingo na dwóch kartkach papieru wejdzie, i od razu siup do laminarki bez wycinania
    https://drive.google.com/file/d/0B0biMPXuzmDZNG9VLUpHTUxUb1E/view?usp=sharing

  12. Anonimowy

    Rewelacja, mega przydatne na zajęcia!! Ale kiedy ty to wszystko robisz??

  13. Funglish

    Bardzo się cieszę, że znajdujecie tu coś do wykorzystania na swoje zajęcia :)

    Przygotowywanie takich materiałów to takie moje małe hobby, więc robię to w czasie wolnym (głównie w weekendy i po nocach - są jakieś zalety bezsenności) :)

  14. Ania Starzyńska

    Idealne dla dzieci z podstawówki. Na pewno wykorzystam. :)

  15. Żaklina

    świetne materiały! i tyle pomysłów:)

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *