Uncategorized

Present Perfect

Marzec 24, 2019

author:

Present Perfect

Gdy na fanpage wrzuciłam to zdjęcie (patrz niżej) byłam w trakcie pisania tego postu. Przewidywałam, że jego ukończenie zajmie mi jeszcze wieeeele dni (chroniczny brak wolnego czasu), ale spłynęło do mnie tyle wiadomości, że stwierdziłam „Po co spać?” i usiadłam do pisania…:) Mam nadzieję, że to docenicie 🙂

Ostrzeżenie!

  1. To będzie długi wpis.
  2. Dwa produkty są płatne.

 

Present Perfect

Pamiętam pierwszy rok kiedy zaczęłam uczyć angielskiego, doszłam do Present Perfect i głowiłam się jak ja im do wytłumaczę. Sama jako uczennica miałam ogromne problemy w załapaniu o co chodzi w tym czasie. Teraz jest to jeden z moich ulubionych tematów (ale Passive Voice nie pobije!:)). Mam tyle ciekawych gier, zabaw, czasem żałuje, że nie mam czasu, żeby wykorzystać je wszystkie. W sumie, to dobrze, zostaje mi zawsze coś fajnego na powtórkę. Część z tych rzeczy pojawiło się już na blogu, ale zrobię Wam małą przypominajkę, bo ja sama o części zapominam.

Zawsze zaczynam naukę Present Perfect od przypomnienia 3 formy. Przypominamy je na różne sposoby. Pamiętajcie, że prowadzę zajęcia w szkole językowej, w której grupy są małe, więc nie wszystkie gry/zabawy uda Wam się przeprowadzić w takiej samej formie w większych grupach.

  • Od niedawna używam, na szeroką skalę, kreatorahttps://www.festisite.com/, o którym pisała Sylwia Grubiak tutaj. Dzięki temu tworzę tzw. spinning words, które idealnie nadają się na powtórkę form przeszłych czasownika. Takich kółek i owali zrobiłam kilka. W niektórych są same czasowniki nieregularne,a w niektórych mieszane. Na zajęciach indywidualnych/w parach lub w małych grupach każdy dostaje koło (inne) składające się średnio z 15 czasowników. Uczniowie kolejno rzucają kostką i podają formy przeszłe tylu czasowników ile wyrzuconych oczek na kostce. Jeśli czasowniki są poprawne uczeń je skreśla, jeśli nie, będzie musiał je poprawić w kolejnej rundzie. Pierwsza osoba, która skreśli wszystkie czasowniki wygrywa. Napisałam, że każdy dostaje inne koło, ale czasowniki oczywiście się powtarzają w różnych miejscach. W większych grupach uczniowie mogą pracować w parach lub grupach 3-osobowych na jednym kole. Jeśli używam „spinning words” w pózniejszym etapie nauki PP uczniowie oprócz podania 3 form muszą ułożyć również zdanie z danym czasownikiem w tym czasie, ale jest to bardziej czasochłonne i lepiej sprawdza się na zajęciach indywidualnych/w parach. Zrobienie własnego koła zajmie Wam dosłownie minutę, dwie. Korzystajcie z tutorialu Sylwii.

SpinningWordsVerbsFunglishLarge

SpinningWordsVerbsFunglish

  • Kolejnym sposobem jest gra w BINGO. Zrobiłam takie mini, czarno-białe, plansze do gry w Bingo. Jest ich 30. Każdy uczeń dostaje jedną mini planszę. Uczniowie po kolei wymieniają czasownik i podają jego formy przeszłe. Wszystkie osoby, które mają ten czasownik na swojej planszy skreślają go. Osoba, która jako pierwsza skreśli trzy czasowniki w jednej linii (pionowo/poziomo/ukośnie) krzyczy BINGO! i wygrywa. Jeśli pracujecie w dużych grupach uczniowie mogą delikatnie kreślić czasowniki ołówkiem, po jednej rozrywce wymazać skreślenia, zamienić się kartkami i gra zaczyna się od nowa. Jeśli chcielibyście zalaminować plansze polecam wydrukować je na kolorowym papierze.

VerbsBingoFunglish

  • gry planszowe – zawsze się sprawdzają. Jedną z nich możecie pobrać poniżej. Można też wziąć dowolną planszę i kartki, na których zapiszemy bezokoliczniki. Pionki, kostka i mamy gotową grę.

VerbsFunglishBoardGame

  • tablicowe Jeopardy nieco inaczej. Zrobiłam te karty kilka miesięcy temu i wykorzystuje bardzo często. Karty są zalaminowane, a na ich odwrocie piszę różne rzeczy (np. godziny, liczby, słówka do wyjaśniania, przymiotniki). W tym przypadku, na odwrocie kart zapisuje (markerem do tablic suchościeralnych) bezokoliczniki. Za 100 punktów te łatwiejsze, za 200 trudniejsze, za 300 najtrudniejsze. „Trudne” pojęcie względne, zazwyczaj wiem z zapamiętaniem jakiś czasowników mają problem moi uczniowie. Dzielę ich na dwie-trzy drużyny lub w malutkich grupach grają indywidualnie. Wybierają o ile puntów chcą grać i jeśli podadzą poprawnie 3 formy czasownika dostają punkty (100, 200 lub 300). Następnie, kartę ściągam z tablicy. Czasami za brak poprawnej odpowiedzi uczniowie tracą punkty (100, 200, 300) i mogą być nawet na minusie. Karty można wykorzystać również do budowy zdań i pisać na nich np. she/never/ride, you/ever/eat i zadaniem uczniów jest ułożyć poprawne zdanie/pytanie.

 

JeopardyKarty

 

  • super gra online w formie Jeopardy – click

 

  • budowanie wieży z kart – na zdjęciu akurat wieża z kartami zawierającymi inne hasła, ale mam również takie karty z bezokolicznikami. Używałam je do tej pory przy okazji Past Simple (wieża – karta, forma przeszła +zdanie), ale myślę, że i z okazji PP można by zbudować taką wieżę. Na zdjęciu wieża zbudowana z 4-klasistami, którzy ją uwielbiają, ale uczę i starszych uczniów, z którymi wykorzystuje kubeczki.

VerbCardsFunglish

  • patyczki laryngologiczne – na patyczkach zapisujemy bezokoliczniki, wkładamy je do kubeczka i losujemy
  • wiele aktywności znajdziecie również w produkcie ze sklepu – 128 kart z czasownikami, które używam na wielu lekcjach.

Później przechodzimy do pytania „Have you ever…?” i krótkich odpowiedzi.

  • wydrukowane kratki z pytaniami – w tym fragmencie znajdziecie te karteczki z wpisu na fp’u.  Od dawna stosuje zasadę „śmiesznych” pytań. Oczywiście dobieram je odpowiednio do wieku, poziomu języka i dojrzałości uczniów. Jest dużo śmiechu. W tym pliku znajdziecie mix różnych pytań. Przed zajęciami musicie je sobie przebrać, żeby nie było zaskoczenia na lekcji. W tych pytanisch uczniowie muszą sami wstawić poprawną formę czasownika.

HaveyoueverCompleteFunglish

  • pytania z obrazkami – te karty zawierają całe pytania i obrazek. Do każdego pytania staramy się układać dodatkowe pytanie szczegółowe.

Kart jest aż 36 i zawierają zróżnicowane pytania.

HaveyoueverFunglish

P.S. Literówka przy bałwanie poprawiona.

  • Have you ever…? – stare karty, które publikowałam wiele wiele miesięcy temu, ale mam je zalaminowane i też do nich wracam – click

 

  • ankieta – class survey – uczniowie wymyślają kilka pytań, chodzą po klasie i pytają się nawzajem, zapisują lub zapamiętują imiona osób, które coś kiedyś zrobiły, a pózniej o tym rozmawiamy.

Inne aktywności/gry związane z Present Perfect:

  • Gra planszowa SNAKES AND LADDERS – planszę zrobiłam sama tydzień temu. Jest bardzo uniwersalna i można użyć przy każdym temacie. Tym razem do planszy dorobiłam karty z różnymi zdaniami do uzupełnienia w Present Perfect. Karty wydrukowałam na kolorowym papierze. Zadań jest aż 60!

SnakesandLaddersPesentPerfect


 

[sklep] Karty do rozmówek What has just happened? Oprócz mówienia o swoich domysłach co się właśnie wydarzyło, karty można użyć po prostu do konwersacji. Pytania szczegółowe w Past Simple, pytania dotyczące własnych doświadczeń, opisywanie obrazka w Present Continuous. A może nawet przewidywanie przyszłości, co nastąpi dalej? 

Kart jest 54 i mają spójną grafikę. Nadają się do użycia z młodzieżą i dorosłymi, przy niektórych z nich dorośli, jako bardziej „życiowo doświdczeni” mogą się bardziej rozgadać niż młodzież.

Karty do nabycia tu – click

Od pewnego czasu przygotowuje również zestawy karty z różnymi zadaniami związane z jednym tematem przewodnim. Karty laminuje, a uczniowie piszą po nich czarnymi markerami do tablic suchościeralnych. Czasem dzielę moje grupy na dwie-trzy drużyny i działamy metodą stacji np. w trakcie zajęć powtórkowych.

Kart jest 16 i zawierają różne zadania. Oto jak wyglądają: 

  • kilka kart do rozmówek- uczniowie zadają pytania Have you ever…? oraz pytania szczegółowe When/Where/Why itp.
  • karty z bezokolicznikami, w których trzeba dopisać formy przeszłe oraz karty do uzupełnienia poprzez wpisanie for lub since.

 

 

  • Jedna karta z krókim tekstem do uzupełnienia (Present Simple, Past Simple i Present Perfect), dwie karty ze zdaniami do uzupełnienia podanymi czasownikami oraz dwie karty do udzielania odpowiedzi. 

Karty do nabycia – click

7 Comments
  1. Ula

    Super !!!!! Bardzo dziękuję :))

  2. Weronika

    Świetne materiały!! Dzięki za dzielenie się swoimi pomysłami :)

  3. […] wpis o Present Perfect (click) cieszył się sporym zainteresowaniem, ale kosztował mnie tyle czasu, że nie sądziłam, że […]

  4. Aleksandra

    Świetne materiały :)

  5. Grażyna

    Bardzo dziękuję za świetne pomysły! Na pewno wykorzystam je na swoich lekcjach.

  6. Maciek Gafsa

    Świetna lekcja, bardzo przydatna początkującym. Wszystko zwięźle i wyraźnie przekazane.

  7. Dominika

    Mega pomocne materiały ! Dziękuję!

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *