author:

What’s the weather like today? – weather pack

Ufff, skończyłam, udało mi się stworzyć wielki pogodowy pack!
W tym wpisie znajdziecie materiały, których, mam nadzieję, starczy na całą serię lekcji o pogodzie.

Każdy nowy temat zaczyna się wprowadzeniem nowego słownictwa i przypomnieniem czegoś poznanego wcześniej W przypadku tematu pogody są to np. niektóre części ubioru lub akcesoria.
Karty obrazkowe wykorzystuję do różnych zabaw, które pomogą Nam utrwalić słownictwo.

 
Flashcards

25 kart obrazkowych 

 

Sentence Cards

 

Do kart obrazkowych zrobiłam również pasujące Sentence Cards, 
Wspólnie szukamy podpisów do karty i dopasowujemy je do obrazki.
Moi uczniowie lubią również zabawę w „podmiankę”, tzn. zamykają oczy lub odwracają się tyłem do kart, ja podmieniam podpisy, a oni muszą rozwiązać zagadkę, co zostało zamienione.
Swoje karty wydrukowałam na kolorowym papierze.

 

Jako przypomnienie słownictwa wykorzystuje też te karty w inny sposób. Przyczepiam do tablicy kilka z kart (najlepiej te wyrazy/zwroty, które sprawiały najwięcej trudności) i zostawiam trochę miejsca na rysunek. Uczniowie podchodzą do tablicy i rysują to, co podaje karta wyrazowa. Jeśli mamy większą tablicę jednocześnie rysunki może wykonywać dwóch, a nawet trzech uczniów.

 

Raindrops/Numbers




Krople deszczu do powtórki liczb dla maluchów.
Są dwie wersje chmurek

 

Zadaniem uczniów jest dopasować liczbę kropli do liczby napisanej na chmurce.

 

Pomysł zaczerpnięty z Pinterest.

 

Worksheets
Karty do rysowania kropli można zalaminować i wykorzystać wielokrotnie. Rysunki zrobione markerem na folii do laminowania schodzą bez problemu po przetarciu nawilżoną chusteczką.

 

 

Bingo
 
Plansz do gry jest kilkanaście, a sposobów gry również jest mnóstwo.

 

 

Z młodszymi grupami wykorzystuję karty, które rozkładamy, odwrócone, na środku, Każdy uczeń po kolei odkrywa kartę, nazywa obrazek, a kto go ma na swojej planszy zakrywa (żetonem, kredką, czymkolwiek z piórnika, zakrętką od butelki).
Osoba, która zakryje wszystkie obrazki krzyczy „Bingo!”.
Innym sposobem, tym razem bez użycia kart, jest nazywanie jednego obrazka
 przez każdego gracza po kolei i zakrywanie ich.
Let’s move!
Potrzebujemy karty obrazkowe z pogodą i kawałek podłogi.
Karty rozkładamy w różnych miejscach sali (na podłodze). Mówimy „It’s sunny./It’s raining” i dzieci podchodzą do odpowiedniego obrazka.
Do innej zabawy będziemy potrzebować kart obrazkowych (mogą się powtarzać, bo powinno ich być więcej), podłogi i muzyki. Karty rozkładamy na podłodze. Włączamy muzykę, a uczniowie wędrują po klasie. Gdy zatrzymuję muzykę uczniowie również się zatrzymują i podnoszą najbliższą im kartę. Pokazują go reszcie i mówią jaka jest pogoda na obrazku lub nazywają przedmiot.
Jest przy tym głośno, ale warto 🙂
Przy temacie pogody nie można zapomnieć o pokazywaniu i kalamburach 🙂
Realia
Świetnie jest wykorzystać na takich zajęciach przedmioty takie jak kapelusz, czapkę, szal, rękawiczki, kalosze, kurtkę przeciwdeszczową, okulary przeciwsłoneczne, wełniane skarpety, parasol, Pracuje w małych grupach, więc u mnie nie było problemu z zrobieniem „zbiórki fantów”. Poprosiłam rodziców o przyniesienie czegoś z tej listy. Czapki, szale, rękawiczki można wziąć z szatni (tylko jak grupa jest duża będzie bałagan i dzieci często nie wiedzą co jest czyje). Mówimy „It’s cold” i dzieci ubierają coś ciepłego. „It’s raining” i chwytają kalosze lub parasol. „It’s sunny” – zakładają kapelusz lub okulary przeciwsłoneczne.
Songs

 

Pogodowych piosenek jest wiele. Moją ukochaną (ze względu na piękne video) jest piosenka How’s the Weather? SSS
Inna piosenka to What’s the Weather like today? Kiboomers.

 

 

Speaking Game
 
Bawiłam się z 5 latkami i dali sobie świetnie radę!
Jedna osoba wybiera jedną kartę obrazkową (z pogodą) i trzyma ją tak aby nikt nie wiedział. Reszta grupy musi zgadnąć jaka jest pogoda, więc zadaje pytania „Is it raining?/Is it windy?”. Kto zgadnie wybiera kolejną kartę i odpowiada na pytania.
Kolejna gra, w której ćwiczymy i mówienie (układanie pytań i krótkich odpowiedzi) i na dodatek się ruszamy to „Find the pair”. Każde dziecko dostaje kartkę (malutką) z obrazkiem pogody lub napisem. Zadaniem ucznia jest znalezc w klasie osobę, która ma taką samą kartę pogodową. Uczniowie chodzą po klasie i zadają sobie pytania „Is it…?” „Yes, it is./No, it isn’t.”. Odnaleziona para ustawia się przy tablicy. Karty mogą się powtarzać, ale uczniowie nie tworzą większych grup tylko pary.
Memory game

Stworzyłam dwa rodzaje gry. Jedna, w której parami są obrazki.

Oraz druga,w której pary to obrazek i podpis.

Karty wydrukowałam dwustronnie i użyłam to tego tła znalezione na freepik.com

Chmurki               Rain               Sky               Autumn            Szare chmury                  Parasole  
Kolorowe chmurki                        Deszcz
Piotruś
 
 
 
Inną grą, którą przygotowałam jest Piotruś. Jest to gra dla mniejszej grupy. Kart jest 27.
Rozdajemy karty (ważne, żeby nie prześwitywały). Uczniowie układają z nich wachlarz. Piotrusiem, czyli kartą bez pary, jest „It’s raining”, Uczniowie biorą od siebie po jednej karcie. Jeśli znajdą parę nazywają ją i odkładają na środek. Przegrywa osoba, która zostaje z Piotrusiem.
Gra sprawdza się nie tylko w grupach, ale również na zajęciach indywidualnych, tylko po odjęciu kilku par (kart nie może być za dużo, bo będzie ciężko zrobić wachlarz),
5 Comments
  1. M.

    Dziękuję bardzo za materiały :):) Juz wydrukowane, wycinają się :):) Bardzo się przydadzą :):)

  2. M.C.

    Wspaniały pakiet zadań! Bardzo żałuję, że pojawił się chwilę po tym jak skończyłam ten temat w 3 klasie, ale na powtórki będzie jak znalazł. :))) Dziękuję!

  3. Lada

    Thank you for your great ideas and worksheets!! Lada

  4. Joanna Kulikowska

    Temat pogoda ogarnięty rewelacyjnie u Ciebie! Znalazłam i coś dla 3 latków i dla 5 latków! Jesteś niesamowita!!

  5. Patrycja

    Dziękuję za materiały!

Leave a comment

Pozostaw odpowiedź Lada Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *